` PENGARUH LKPD BERBASIS PERMAINAN TRADISIONAL BANTEN UNTUK MENDUKUNG KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA
DOI:
https://doi.org/10.51517/nabla.v9i1.383Keywords:
Pengaruh Lembar Kerja Peserta Didik, Permainan Tradisional, Kemampuan pemecahan masalahAbstract
Problem-solving skills are essential mathematical abilities that students must possess. However, students' mathematical problem-solving skills remain low, often due to ineffective teaching methods and monotonous instructional materials that fail to meet the characteristics and needs of student learning. This study aims to examine the impact of student worksheets (LKPD) based on traditional games from Banten on supporting students' mathematical problem-solving abilities. The method used is a Systematic Literature Review (SLR) involving the collection, evaluation, and analysis of data from 15 scientific articles related to the topic. The results show that the use of LKPD in various approaches, such as Problem Based Learning (PBL) and ethnomathematics, is effective in enhancing students' problem-solving skills. Additionally, traditional Banten games such as engklek, gatrik, egrang batok, congklak, and gobak sodor have been proven to significantly support mathematical problem-solving abilities. Therefore, the use of LKPD based on traditional games can create more interactive and enjoyable learning, positively impacting the improvement of students' mathematical problem-solving skills.
Downloads
References
Alkulub, A. I. (2019). Efektivitas Pembelajaran Matematika Realistik Dengan Permainan Gatrik Pada Materi Operasi Hitung Campuran Kelas IV SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(2), 1025–1033. https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n2.p1025-1033
Cahyono, E. A., Sutomo, & Hartono, A. (2019). Literatur Review: Panduan Penulisan dan Penyusunan. Jurnal Keperawatan, 12(2), 12. https://e-journal.lppmdianhusada.ac.id/index.php/jk/article/view/43
Firdaus, V. M., & Putra, L. V. (2022). Pengaruh Model Realistic Mathemac Education Berbantuan Congklak Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Materi Kpk Dan Fpb Sd Negeri 4 Purbowangi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 2(2), 65–73. https://doi.org/10.55606/jupensi.v2i2.301
Fitriyah, A., Khaerunisa, I., Arabia, S., & Timss, B. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Drill Berbantuan Permainan Engklek Termodifikasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VII yang diajarkan akan bertahan lama di latihan . Salah satu metode pembelajaran metode pembelajaran yang menekankan Metode ini m. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 267–277. https://doi.org/10.31331/medives.v2i2.653
Gustira, A., Nurani, Y., & Wulan, S. (2023). Permainan Tradisional Petualangan Gobak Sodor dan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1173–1185. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4071
Ma’wa, A., Hapipi, H., Turmuzi, M., & Azmi, S. (2021). Pengembangan LKPD berbasis PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(4), 631–640. https://doi.org/10.29303/griya.v1i4.114
Maryanti, E., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Board Games Berbasis Permainan Tradisional Egrang Batok untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4212–4226. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1486
Masruroh, Zaenuri, Walid, & Waluya, S. B. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Pembelajaran Berbasis Etnomatematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1751–1760. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1056
Matulessy, A., Ismawati, I., & Muhid, A. (2022). Efektivitas permainan tradisional congklak untuk meningkatkan kemampuan matematika siswa: literature review. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(1), 165–178. https://doi.org/10.26877/aks.v13i1.8834
Ningrum, S. S., Siregar, B. H., & Panjaitan, M. (2023). Pengembangan LKPD Digital Interaktif dengan Pendekatan Matematika Realistik (PMR) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Aritmatika Sosial Kelas VII. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 766–783. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1838
Nisa, A., & Salafudin. (2022). Pengembangan LKS Berbasis Etnomatematika Budaya Jawa Tengah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Aritmetika Sosial. Prosiding Santika: Seminar Nasional Tadris Matematika UIN Pekalongan, 1(1), 10–15.
Nst, C. D. A., & Bahri, S. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Etnomatematika Jajanan Pasar Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Elips: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 227–236. https://doi.org/10.33603/e.v10i1.8532
Septiani, A., Yuhana, Y., & Sukirwan, S. (2022). Pengembangan LKPD untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika : Systematic Literature Review. Jurnal Basicedu, 6(6), 10110–10121. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3782
Shabira, N., & Andhany, E. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Euclid, 10(1), 147. https://doi.org/10.33603/e.v10i1.8532
Susanti, A., Yuliantini, N., Dalifa, Lorenza, S., Kurniasari, H., & Darmansyah, A. (2023). Pelatihan Pengembangan LKPD Menggunakan Aplikasi Wizer. Me Berbasis Model ASSURE untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Guru Sekolah Dasar. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(3), 1152–1165. https://doi.org/10.33379/icom.v3i3.2991
Susanti, Siregar, N. A. R., & Elvi, M. (2022). Efektivitas LKPD Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Kelas XI SMA. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 2(2), 44–53. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v2i2.197

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Most read articles by the same author(s)
- Anggi Arrochman, Etika Khaerunnisa, SYSTEMATIC LITERATUR REVIEW: PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS DITINJAU DARI ADVERSITY QUOTIENT , Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika: Vol. 10 No. 1 (2025): Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika